OMVENDT DOMÆNENAVN KAPRING
Hvis du nogensinde har ønsket bevis på, at mærker fortsat at have udfordringer med at forstå deres digitale IP og tilhørende rettigheder, bare tage et kig på nogle af de seneste domæne tvist beslutninger. Det er én ting for et brand at miste et domæne tvist, det er noget helt andet at være fundet skyldig i, hvad der er kendt som Omvendt Domænenavn Kapring (RDNH), eller ved hjælp af tvisten proces i ond tro at ‘kapre’ eller effektivt at ‘stjæle’ et domæne. I de sidste to måneder alene, den liste af mærker, som er fundet skyldige i RNDH er ganske bemærkelsesværdigt;
Smukke Mennesker Magasin skyldig i RDNH over BeautifulPeople.com Fiesta eCigerettes over fiesta.com Orient Express Travel Group over etg.rejser, Gibson Guitarer over EpiphoneAmps.com og Mode forhandler Mango løbet af mango.co.storbritannien og mango.forenede kongerige. I hvert enkelt tilfælde, det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt de mærker pågældende har rettigheder, størstedelen af den tid, de gør. Hvad er det ofte svært for nogle at fastslå, er, at disse rettigheder kan ikke være unik, og andre partier; enkeltpersoner eller virksomheder, der kan have en lige, hvis ikke større rettigheder til et domænenavn eller digitale aktiver.
For et par måneder siden, NetNames var forlovet med en af vores større kunder i STORBRITANNIEN for at sikre det domæne, som vil blive omdrejningspunktet for en ny global marketing kampagne. Efter at have arbejdet med registranten, og efter at have kæmpet off interesse fra en række andre parter, er vi lykkedes at blive enige om en aftale på vegne af klienten. Før aftalen kan fuldføre men en af de andre interesserede parter derefter gemt i en UDRP mod registranten. Et domæne, der er omfattet af en tvist, er i straks låst og under normale omstændigheder ville betyde, at et salg ville falde igennem.
I stedet for at gå væk fra den aftale, vi omhyggeligt arbejdet med kunden, at registranten og Crowell & Moring, vores specialist juridisk partner, for at afgøre, om der var noget vi kunne gøre. Når vi havde undersøgt påstanden om, at det var godtgjort, at indgivelse fra 3rd party viste sig ubegrundet, af følgende grunde
- Klageren havde nogen registreret varemærke. - Goodwill i deres uregistrerede mark ville være begrænset til det forenede KONGERIGE, og som ikke ville være relevante at den registrant, der var baseret i USA. - De havde truffet nogen foranstaltninger i de 13 år der er gået siden virksomheden blev etableret, og de besluttede at operere fra dotOrg variant af det pågældende domæne. - Hverken klageren eller dennes Uregistrerede Mark havde udviklet sig et stærkt ry siden dens påståede begyndelse. - De havde forsøgt at erhverve domænet, men ikke ønsker at betale den værdi, den registrant, der var på udkig efter, i slutningen klageren havde truet med registranten med en UDRP, hvis de ikke accepterer deres tilbud.
På grundlag af ovennævnte oplysninger, vi besluttede at bruge Crowell & Moring til at forsvare den registrant, har sagen væltet og sikker domænenavnet for vores kunde.
Resultatet blev endnu stærkere, end vi havde forventet. Ikke alene har vi vinder sagen, og har UDRP væltede, men klageren blev anset for at være i ond tro, og skyldig i Omvendt Domænenavn Kapring. Domænet er nu i færd med at blive overført til en yderst tilfreds kunde fra en lige så glade for registranten.
Mens det var en stor succes, viser vores evne til at få det ønskede resultat for vores kunder, er det også endnu et eksempel på, hvordan nogle mærker, der stadig kæmper med at forstå, hvordan du bruger deres digitale IP og det fortsatte behov for støtte omkring hvordan til effektivt at beskytte deres brand online.